IMG_6172verkleind
IMG_6164verkleind
04/12/2014 - Pamela Potters

Een eitje zo’n museum bezoek

Al bijna twee jaar fiets ik elke dag wel een keer langs Museum Arnhem. Ik schaam me om het feit dat dit de eerste keer is dat ik ook echt naar binnen ga. Eindelijk ga ik die, vanuit de verte indrukwekkend ogende, koepelzaal eens van binnen bekijken. Boven bewonder ik een werk van een van mijn docenten uit het eerste jaar van de academie. Stiekem trekt het enorme orgel toch meer mijn aandacht. Het liefst zou ik er achter kruipen, terwijl ik het gevaarte helemaal niet kan bespelen.

Een wand vol met werken uit de vaste collectie. Toch heeft één werk de kracht om direct al mijn aandacht te trekken. Het knalt van de muur. Het is een stilleven van Lodewijk Bruckman. Is het het heldere kleurgebruik of de vreemde voorstelling dat me zo aantrekt in het werk? Een ei hangt aan een draadje aan een houten paal. In het ei steekt een geel veertje, naast het ei hangt een blauw veertje. Aan de paal hangt een groot stuk kippengaas en een mooi donkergroen lint. Het stilleven is erg realistisch geschilderd, alsof ik het eitje zo vast kan pakken. Voor de paal staan twee gedoofde kaarsen en dwars door de paal steekt een grote roestige boor. Een vreemd decor, waar niet direct een verhaal aan vast is te knopen, het blijft dwalen in mijn gedachten.

IMG_6164verkleind
Compositie (1951) – Lodewijk Bruckman (1903-1995)

Naar een kunstwerk kijken is leuk, maar dat je er iets in ontdekt en er mee kan spelen is veel vermakelijker, net als met het orgel. Dat je iets te weten komt over een werk, dat je er even stil van bent en met je mond open kijkt. Dat je het onderwerp raar vindt en dat je er thuis nog steeds aan blijft denken. Elk museumbezoek gebeurd het weer, hoe vaak je een werk ook hebt gezien. Leerlingen die voor het eerst beeldende kunst zien tijdens een museumexcursie weten niet wat ze zien. Je kunt met leerlingen spreken over de compositie,  kleurgebruik en over de inhoud van het werk, begrippen die vaak de formele kant van een werk belichten. Maar je wilt je leerlingen juist graag iets laten ontdekken, de kracht van kunst leren kennen. Hoe kun je dit als docent activeren tijdens een museumbezoek? Ik schreef een aantal kleine opdrachtjes om een kunstwerk eens nader te bekijken en te ervaren.

1: Ongelijk en gelijk
Vlak naast het werk van Lodewijk Bruckman hangt een ander stilleven. Het is een heel ander schilderij. Bespreek de werken met leerlingen beschouwend en vergelijk ze met elkaar. Waarin verschillen ze van elkaar? Waarin zijn overeenkomsten te vinden?

2: Levende kunst
De leerlingen kiezen een portret uit de vaste collectie. Leerlingen bedenken een dialoog tussen de geportretteerde en de schilder. Hebben ze het over kunst of over wat ze straks gaan eten? In welke taal en met welk accent praten ze?

3: Half werk
Stel: het gekozen schilderij is een maar een deel van een hele strip. Wat gebeurd er in het verhaal? Of wat dreigt er te gaan gebeuren? Welk beeld volgt op dit werk? Laat de leerlingen een tableau vivant, een levend schilderij, maken van dit beeld.

4: Verzamelwerk
Welk werk uit de vaste collectie zou jij nou wel willen hebben? Laat de leerlingen zoeken naar welk werk zij zouden willen kopen. Waarom kies je dit werk? Het gaat niet om het duurste werk, maar de leerlingen moeten kunnen onderbouwen waarom ze naar dit werk elke dag zouden kunnen kijken. Waar komt het te hangen in je huis?

Terwijl ik het museum uit loop vraag ik me af waarom mijn docent van de middelbare school ons nooit mee nam naar een museum. Die vraag kan ik natuurlijk ook aan mezelf stellen. In mijn drukte en haast vergeet ik soms zelf dat een museum juist zoveel nieuwe inspiratie kan bieden. Er zijn zoveel leuke dingen te bedenken in het museum. Mijn bezoek aan het museum heeft daarin mijn ogen wel geopend. In het begin had ik nog moeite iets te bedenken en nu loop ik over van ideeën. Wat een luxe probleem, overlopen van goeie opdrachten!

Auteur: Pamela Potters

Terug naar boven

Biografie

Naam

Klas

Over de

Website

klik hier

Gerelateerde artikelen - Inspiratie