foto-emmen
Alma de Vries en Anieke Kranendonk
07/06/2015 - Lieke Verburgt

Als meester en Gezel

Dit seizoen organiseerde het Platform Edese Kunstenaars (PEK) iets nieuws: de PEK academie. Een van de drijvende krachten achter de PEK academie is Daphne ter Horst, een oud ArtEZ student. Vier DBKV studenten, met ieder hun eigen leervragen, werden gekoppeld aan een kunstenaar van PEK. Zoals een meester zijn gezel het vak leert, namen de kunstenaars de studenten mee in hun werk- en leefwereld. Hieruit is nieuw werk ontstaan, wat afgelopen weken tentoongesteld werd in Cultura te Ede. In deze expositie staat het werk van de kunstenaar en het werk van de student naast elkaar. Een mooie afsluiting van een uniek project.

Ik sprak met Lydia Timmermans, vierdejaars student DBKV aan ArtEZ en een van de vier deelnemende studenten. Zij beantwoordt drie vragen over dit project.

Lieke Verburgt (LV): Hoe ben je bij PEK terecht gekomen?

Lydia Timmermans (LT): “PEK was tot voor kort onbekend voor mij, terwijl ik toch zo’n twee jaar in Ede heb gewoond.  Aan het begin van dit schooljaar werd ik via de opleidingscoördinator geïnformeerd over de zoektocht van PEK naar studenten voor hun pas opgestarte academie. Zij boden een mentorschap aan waarbij je aan de hand van een eigen leervraag gekoppeld zou worden aan een kunstenaar. Ik wilde vooral het medium olieverf goed leren kennen. Door mijn verzoek en het werk wat ze van mij hadden gezien, werd ik gekoppeld aan Yoke Ferwerda, kunstenares en restaurateur met een eigen atelier in Ede.“

LV: Wat is jouw meest waardevolle ervaring van dit project?

LT: “Dat waren toch wel de ontmoetingen die ik met Yoke had. We spraken af in haar atelier, waar we dan drie uur lang geconcentreerd rug aan rug werkten. Ik mocht meekijken in haar dagelijkse kunstenaarspraktijk, wat bestaat uit eigen werk en restauratiewerk. Zij heeft al veel ervaring met het medium olieverf, ik leer dat pas net kennen!”

LV: Wat is het resultaat van het project?

LT: Het werk wat ik in dit traject heb gemaakt liep tegelijk op met mijn examenwerk. Ik ben vooral bezig geweest met het vangen van momenten die zo voorbij zouden kunnen vliegen. Door gesprekken met Yoke over het reeds gemaakte werk te voeren, kwamen we steeds tot nieuwe opties. Deze mogelijkheden bestonden onder andere uit verschillende manieren van schilderen en het maken van een besluit over de onderwerpkeuze van mijn schilderijen. Ik had een stok achter de deur nodig om mij in de olieverf te verdiepen. Naast die verdieping heb ik meer gevonden: kennis over kijken en kleuren én een passie voor olieverf. De acrylverf staat tegenwoordig te verstoffen in mijn kast.
Wat er in de expositie te bezichtigen was, is ontstaan uit een oefening met verschillende schilder stijlen. De uitdaging was om steeds de voorgrond op een andere manier te schilderen dan de achtergrond. Dit, zonder de twee lagen weer teveel uit elkaar te trekken.”

PEK gaat door met deze PEK academie. Volgend jaar startten ze opnieuw en gaan ze wederom op zoek naar de volgende lading gezellen. Nieuwsgierig geworden? Kijk eens op http://www.pek-ede.nl/.

Alma de Vries en Anieke Kranendonk    foto-emmen

                Alma  de Vries & Anieke Kranendonk                                            Benjamin Koops & Yoëlle Emmen

Yoke Ferwerda en Lydia Timmermans klein    Jan Vosman en Carolijn Roekel klein

              Yoke Ferwerda & Lydia Timmermans                                           Jan Vosman & Carolijn van Roekel

 

Nieuwsgierig geworden? Kijk eens op http://www.pek-ede.nl/.

Foto’s door: Lydia Timmermans

Terug naar boven

Biografie

Naam

Klas

Over de

Website

klik hier

Gerelateerde artikelen - Evenement