Sanne Zonnenberg
07/04/2015 - Admin

Hoe is het nu met: Sanne Zonnenberg?

Voor een alumni-boekje brachten Marjet Seyferth en Hilde Monsma een bezoekje aan oud-studenten. Hieruit voort publiceert Kunst&Educatie Arnhem enkele gesprekken in de serie Hoe is het nu met…

Sanne Zonnenberg

Sanne Zonnenberg

Je bent in januari 2013 afgestudeerd. Wat ben je daarna gaan doen?

Ik heb eerst een half jaar bij De Kaai gewerkt. Daarna ben ik gestart met de tweejarige master Special Educational Needs in Vlissingen. Ik ben bijna klaar met deze opleiding, alleen mijn scriptie moet nog nagekeken worden.

Doe je naast (het afronden van) je master nog iets anders?

Ja, ik heb een baan! Ik sta 5 dagen in de week voor de klas op het Auris College in Goes. Ik geef 35 lesuren van drie kwartier. Het Auris College is een school voor speciaal onderwijs cluster 2; voor leerlingen met een

communicatiestoornis. Dit kan betekenen dat ze doof of slechthorend zijn, maar ook kunnen ze een taalontwikkelingsstoornis hebben of autisme.

Ik ben mentor van klas 2a, een lekker klein groepje van 8 leerlingen. Ik geef veel les aan mijn mentorklas, maar daarnaast geef ik ook les aan klassen uit de bovenbouw. De lessen die ik geef bestaan onder andere uit taal en rekenen, in totaal heb ik maar 3 uurtjes beeldende vorming per week.

Wat is het niveau van de leerlingen?

De meeste leerlingen hebben een beneden gemiddeld niveau. Ze halen geen einddiploma, maar er zijn verschillende uitstroomrichtingen.

Sommige leerlingen stromen door naar een mbo opleiding niveau 1 of 2. Andere leerlingen kunnen na school blijven werken bij een stageplek en een deel stroomt door naar begeleide arbeid of een dagbesteding.

Hoe ziet een normale werkdag er voor jou uit?

De wekker gaat vroeg, waarna ik op sta en les geef tot 15.00 uur. Daarna moet ik nog van alles regelen, denk hierbij aan mentortaken, lessen voorbereiden, overleg, etc. Het is heel afwisselend werk, wat erg leuk is, maar er is ook elke dag wel iets aan de hand. Het is in ieder geval nooit saai!

Stel dat ik een dag je stand-in ben, Welke tips zou je me mee willen geven?

Dat je vooral veel geduld moet hebben. En dat het niet erg is om soms je

lesvoorbereiding los te moeten laten, je moet heel flexibel zijn. Je kunt ook altijd bij je collega’s terecht en moet niet bang zijn om iets te vragen. Ook is het goed om te bedenken dat, wat er ook gebeurt met leerlingen, je het nooit persoonlijk op moet vatten.

Heb je met deze leerlingen meer fysiek contact dan op een normale

middelbare school?

Ja, soms moet je een leerling bijvoorbeeld in de houdgreep houden. Een keer tijdens de kookles werd een leerling heel kwaad en gooit met een noodvaart een pan door het lokaal. Dergelijke situaties kunnen voorkomen.

Geef jij ook kookles?

Nee, nu niet meer, maar vorig jaar wel. Het is wel een leuk vak om te geven.

Wat maakt jou daar zo succesvol?

Ik heb veel geduld en ben flexibel. En ik denk ook dat het een voordeel is dat ik nog jong ben en me goed in kan leven in de leerlingen. Daardoor vertrouwen ze me makkelijker, ik ben wat toegankelijker. Een groot deel van mijn collega’s is minimaal 20 jaar ouder dan ik.

Het scheelt denk ik ook dat je, voordat je hier begon, al ervaring had met de doelgroep?

Ja, ik heb tijdens mijn studie auti-actiedagen begeleid (activiteiten voor kinderen met autisme) en daar heb ik veel van geleerd.

Welke kennis en vaardigheden die je geleerd hebt bij DBKV zet je actief in?
Praktische oplossingen bedenken, improviseren en roeien met de riemen die je hebt.
En op inhoudelijk gebied?
Tijdens mijn BeVo (beeldende vorming) uren merk ik dat een schilderij of tekening ze niet zo veel zegt, maar zodra het een functie krijgt zijn ze veel gemotiveerder. Door alles wat ik geleerd heb op ArtEZ is het voor mij eenvoudiger om passende opdrachten te verzinnen.

Waar zie je jezelf over 5 jaar?

Nog steeds in het speciaal onderwijs op deze school, maar dan wel met meer uren BeVo. Misschien wel als intern begeleider.

Heb je nog een leuke anekdote?

Laatst ging het in een onderbouwklas over menstruatie. De leerlingen kregen uitgelegd dat meisjes ongesteld worden en wanneer ongeveer. Tijdens die les vroeg een van de jongens: ‘En wanneer krijgen jongens dat dan?’ Dat soort dingen zijn typerend voor deze leerlingen.

Terug naar boven

Biografie

Naam

Klas

Over de

Website

klik hier

Gerelateerde artikelen - In de praktijk