zwarte tafel
tweede akte
verborgen akte
tafel
tweede akte jelle
gang
eerste akte jelle
cyber minister
derde akte
26/01/2015 - Lieke Verburgt

Jelle Bulten’s ‘Eerste akte’

Van 13 december tot 13 januari ontvangt Het Eerste Uur Jelle Bulten, een jonge kunstenaar die, na een paar jaar keihard werken heeft besloten dat het tijd is geworden om een publiek te zoeken. De stap om van privé naar publiek en van werkruimte naar tentoonstellingsruimte te gaan is fors. Wat komt hier allemaal bij kijken?

Ik ontmoet Jelle in de Benedenstad van Nijmegen waar Het Eerste Uur gevestigd is; een expositieruimte die dient als verzamelplaats voor jonge en creatieve ondernemers. Ik krijg een privé-rondleiding in de voormalige bronsgieterij en wandel, terwijl Jelle mij voor gaat, door de verschillende ruimtes. Hij leidt mij door de ‘eerste akte’ van zijn eerste solotentoonstelling, een smalle gang gevuld met een variatie aan tekeningen, schetsen en ideeën. Met potlood en pen tekent hij  hersenspinsels, gedachtes en invallen uit, mensen met meerdere hoofden, studie’s van lichaamsdelen en combinaties van mens en object.

gang

eerste akte jelle

‘Het gaat om de kracht van de associatie en fantasie. Verhalen vertellen door onderwerpen/objecten te combineren.’ Deze voorstudie is een ontmoeting, een kennismaking met Jelle en zijn werk. De tentoonstelling vervolgt zich in de tweede akte. Deze werken zijn groot, kleurrijk en dramatisch. Volle composities waarin veel gebeurd. Zijn inspiratie voor deze werken is gevonden in brieven over de nieuwe minister van cyber en zijn bijbaan als fietsenmaker/fietsenstalling bewaker. Het werk hieronder gaat over zijn ‘Stalen ros’ en bestaat onder andere  uit een aantal herkenbare fietsonderdelen.

tweede akte jelle

cyber minister

Vóór de derde akte is er nog een verborgen onderdeel; een terugblik naar eerder gemaakt werk waar door je de derde akte binnenloopt.  Jelle’s eerdere werk is ook vol en kleurrijk maar bestaat vaak ook uit driedimensionale objecten die geïntegreerd zijn in de doeken. ‘Ik was hier nog zoekende naar hoe ik wilde schilderen’, zegt Jelle over deze periode.

verborgen akte

De derde akte, bestaat uit een ruimte met  een zestal grote, zwevende werken die op je af komen, ze dagen je uit om een mening te vormen en te delen aan een grote zwarte tafel die in het midden staat.

tafel

Na de rondleiding praat ik met Jelle over zijn eerste solo-expositie, ik ben nieuwsgierig naar wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een tentoonstelling.

 

Lieke Verburgt (LV): Hoe werk je naar een expositie toe?

Jelle Bulten (JB): “Het begint allemaal met het maken van beeldend werk en daarbij het maken van keuzes, ‘Kunst ist arbeit’. Als je kunstenaar wilt zijn en je werkt wilt exposeren moet je minimaal 2 jaar keihard werken, elke vrije minuut die je hebt moet je benutten. Je doet het voor niemand anders, enkel voor jezelf.”

LV: Wanneer weet je of een werk klaar is?

JB: “Bij elk werk dat ik maak ontstaan er  tijdens het proces een soort paniekmomenten en krijg ik buikpijn. Ik stuit op problemen en vraag me dan af: waar gaat het heen met mijn werk? Vervolgens begin ik opnieuw en blijf ik elke keer weer nieuwe problemen oplossen die ik tegenkom. ‘Het moeilijkste moment is bepalen wanneer een werk klaar is’ zegt Fred Bervoets, daar ben ik het volledig mee eens.”

LV: Wat komt er allemaal kijken bij een expositie?

JB:“Het samenstellen een expositie is niet makkelijk, je moet kritisch blijven kijken naar je werk en constant afwegingen en vergelijkingen maken. Soms zet ik een schilderij even apart om het later weer met een frisse blik te kunnen bekijken. Wanneer je genoeg materiaal hebt, kun je gaan kijken naar de samenstelling van het geheel en wordt het tijd om een plek te gaan zoeken die openstaat voor jou en je werk.Dit is ook een belangrijk onderdeel van het maken van een expositie. Je moet er rekening mee houden dat de expositie ruimte invloed heeft op de expositie. Het ene werk komt goed uit in een  grote ruimte, het andere werk  in een kleine ruimte.Het zoeken naar een ruimte heeft niet alleen maar met licht of grootte te maken. Om eerlijk te zijn was dat mijn laatste zorg. Het ging mij erom een uitdaging binnen een ruimt te hebben die zorgt voor een bepaalde manier van exposeren. Bij Het Eerste Uur waren het de flex-werkplekken. Die zorgden ervoor dat er dan zoiets ontstaat als ‘World Conference’ en de daarbij horende lange zwarte tafel.

zwarte tafel

Uiteindelijk zorgt de locatie voor de manier waarop de doeken hangen.Bij een goede expositie valt alles samen, kunstwerken en de vertaling/plaatsing in de ruimte. Naast het zoeken van een geschikte ruimte moet er nog veel meer georganiseerd worden, te denken aan: Het etentje voorafgaand aan de expositie. Werken op locatie en werken maken voor de locatie betekent denken aan alle spullen die je mee moet nemen. (zand, cement, touwen, speciekuip, metsel troffel, boormachines, waterpas, laserwaterpas, zelfgemaakte mal voor het voorboren van de muurbeugels, verschillende schroeven, spijkers, 6 meter ladder)Uitnodigingen maken/versturen, het verhuizen van de werken van atelier naar Nijmegen met doeken van 3 bij 2 meter. Het vervoer van en bescherming van de werken, licht,  presentatie, het ophangsysteem, het bedenken van de onderschriften, enzovoorts. Al met al een best imposante lijst waarover goed nagedacht moet worden.”

LV: Hoe geef je een werk een goede prijs?

JB: “Het is een voltijd baan om bezig te zijn met het realiseren van je eigen tentoonstelling, al het andere stopt een beetje. Je moet een besluit maken over de kunstwerken, maar ook de ruimte en alles eromheen moet bekeken en besloten worden. Als laatste en zeker niet leukste moet dit alles ook nog gefinanciërd worden. Overal zit geld in; van het materiaal voor je werk, de publicatie posters tot de openingsborrel. Hier moet je rekening mee houden bij de verkoop van je werk.” Zoals hij eerder al zei “Je moet werken voor jezelf, niet voor een ander”.

Met de antwoorden op mijn vragen laat ik Jelle achter bij zijn expositie waar hij alweer druk bezig is met het in orde brengen van de verlichting van zijn werken. Het voorproefje wat ik van hem heb gekregen over het maken van een solotentoonstelling zal mij zeker helpen wanneer ik zelf zover ben.

Foto’s: Paul de Groot

Terug naar boven

Biografie

Naam

Klas

Over de

Website

klik hier

Gerelateerde artikelen - In de praktijk