M6
M5
M4
M2
22/04/2013 - Marlies Rullmann

Mediawijsheid

Meneer de Vries geeft al bijna 34 jaar les in kunstvakken op de middelbare school. Hij heeft hier in de loop van de jaren zijn eigen interessante, leerzame opdrachten in ontwikkeld. Sinds twee jaar wordt hij echter geconfronteerd met mediawijsheid. Hij moet meer met de tijd mee en binnen zijn lessen gebruik gaan maken van de actualiteit, zoals bekende artiesten of youtube filmpjes, die leerlingen aanspreken. Maar hoe pak je dit aan als je vastgeroest zit in een ouder onderwijssysteem?

Je bent mediawijs zodra je kritisch en tegelijk creatief om kunt gaan met media.

 

In 2008 bedenkt Emiel Heijnen (tevens kunstdocent aan de AHK) het idee voor het project ‘Mediacultuur – Kunst als mediacoach’.

Al snel komt er een notitie over mediawijsheid van de Raad voor Cultuur. Daarin staat dat alle docenten van middelbare scholen bij moeten dragen aan mediawijsheid. “Beetje onzinnig, want dat kan niet iedereen”, aldus Heijnen. “Wie dat wel kunnen zijn docenten maatschappijleer, kunst en geschiedenis, want daar zit de kennis”. Wat kunnen wij vanuit de kunstvakken doen om bij te dragen aan die mediawijsheid zónder dat we natuurlijk de kunst-kant opgeven? Dat is nou juist de uitdaging.

Het project wordt in eerste instantie opgestart tussen de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Willem de Koning academie en ArtEZ Arnhem. Wegens het gebleken succes willen de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Academie Minerva, Fontys en ArtEZ Zwolle zich bij het project voegen.

De verschillende kunstopleidingen door heel Nederland werken voor dit project samen met kunstinstellingen om mediawijsheid tot onderdeel te maken van de kunstvakken. Heijnen: “Dit project is vooral bedoeld om studenten een relatie tussen media-educatie en kunsteducatie te laten leggen door ze dit binnen een module te laten onderzoeken.”

Wij kunnen op onze opleiding natuurlijk wel afstuderen in audiovisueel werk, maar hoe speel je dit door naar je eigen lessen als docent voortgezet onderwijs?

Samenhangend met het project moest er ook een website opgericht worden waarop alle zaken als bronnen en lessenseries terug te vinden zouden zijn. De bronnen op de website zijn afgestaan door allerlei kunstinstelling in Nederland. Afgestaan, in de zin van dat ze auteursrechtelijk vrij te gebruiken zijn in de klas en opgenomen mogen worden in lessenseries.

De website dient dus niet alleen ter inspiratie maar moet uiteindelijk ook in het klaslokaal terecht komen. Oftewel, de lessen die erop staan moeten ontwikkeld en gebruikt worden.

Sinds een aantal jaar kent het project mediacultuur een prijsuitreiking voor beste lessenserie. Laat deze prijs nou door  Hella Duijs en Roel Donkers van ArtEZ Arnhem zijn gewonnen. Dit is niet voor het eerst. Al eerder won ArtEZ Arnhem.

Binnenkort een vervolg over de lessenserie ‘De wereld in je broekzak’ in een interview met de winnaars.

 

Terug naar boven

Biografie

Naam

Klas

Over de

Website

klik hier

Gerelateerde artikelen - Lessenserie