IMG_5116B
10620684_671232502973434_8542918072001772455_n
IMG_5125B
IMG_5122B2
IMG_5121B
14/06/2015 - Renee Appelmans

De schoonheid van verval

Kevin Wassink ziet zijn ideale wereld niet voor zich zoals het Luilekkerland dat Pieter Breugel in 1567 afbeeldde. Noch als een aardrijk waarin het gehele oppervlak vol gezaaid is met torenhoge gebouwen, waar vliegende auto’s door het luchtruim zoeven en waar mens en dier als gemuteerde wezens rondlopen.
Wat voor Kevin een utopisch wereldbeeld is, is voor velen wellicht een dystopie. Hij zou graag een wereld zien waarin niet de mens de overhand heeft, maar juist de natuur ongestoord zijn werk kan doen. In zijn werk creëert hij een wereld waarin gebouwen ingestort zijn en de mensheid grotendeels uitgestorven is. De overgebleven mens en natuur gaan hier hand in hand. Er wordt een schoonheid gevormd door zowel de strijd als rust die tussen beide partijen aanwezig is.

10620684_671232502973434_8542918072001772455_n

In deze wereld zou Kevin naar diverse grote steden trekken en aanschouwen hoe het verval de stad heeft getroffen . Hij zou er uren kunnen rondlopen,  genietend van de rust die wedergekeerd is. Het is een plek geworden waar tijd geen rol meer speelt.Zijn fascinatie voor verval ontdekte Kevin begin dit jaar. Opvallend vond hij de verschillende vormen van aftakeling in steden. Vooral airco’s trokken zijn aandacht. Bijna elk gebouw bezit er wel één: van die grote, witte, lelijke boxen die tegen de buitenkant van een muur zijn geplakt. Binnen bieden ze de luxe van verkoeling, buiten hangen ze er vergeten en vervallen bij.

IMG_5122B2

Het triggert hem om onderzoek naar verval te doen. Door zich te verdiepen in het onderwerp  komt hij tot nieuwe kennis en inzichten. Dit helpt hem om aftakeling realistischer na te kunnen bootsen.
Ook doet hij verschillende studies naar onder andere perspectief, kleuren en architectuur. Deze komen vaak tot stand met behulp van Photoshop en een tekentablet. Kevin gebruikt de beeldtaal van games, maar wil ontsnappen aan het clichébeeld: romantische landschappen waar minuscule mensfiguren aanwezig zijn. Door toeval een rol te laten spelen in zijn werk doet hij nieuwe ontdekkingen. Digitaal plaatst hij tal van foto’s op elkaar, waardoor er kleurenpaletten ontstaan die hij kan gebruiken bij het nabootsen van een dagcyclus. Ook maakt hij analoge tekeningen die hij vervolgens inschildert met Photoshop.

IMG_5121B

IMG_5125B

De al eerder genoemde fascinatie voor aftakeling ervoer hij ook tijdens een bezoek aan Duitsland, waar hij een verlaten industrieterrein bezocht. Hij schoot daar tientallen foto’s. Wanneer hij daar later op terugkijkt, spreekt één foto hem erg aan. Het geeft zijn beeld van verval goed weer. Het mist echter nog een klein detail: een subtiele aanwijzing naar een menselijke activiteit. Sporen van een paar dagen oud. Wat dit moet zijn, weet hij meteen. Hij heeft hier namelijk al eerder mee geëxperimenteerd.
Zijn eindwerk laat een samenvatting zien van alle studies die hij in het afgelopen jaar gedaan heeft. De kracht van het werk zit ’m in het feit dat het er naturalistisch uitziet. Echter heeft hij het beeld zelf ontwikkeld. Hij laat hierin de toeschouwer een utopie zien waarin de natuur uiteindelijk de overhand zal nemen.

 

Terug naar boven

Biografie

Naam

Klas

Over de

Website

klik hier

Gerelateerde artikelen - Op de academie