IMG_5076B2
IMG_5090B
Untitled-5
Untitled-3
Untitled-2
IMG_5113B
IMG_5104B
IMG_5081B
02/07/2015 - Renee Appelmans

Een onenightstand zonder seks

Lydia mag de vijfde avond en nacht doorbrengen bij een documentairemaker en zijn kennis. Tijdens het slurpen van een kop koffie verandert het gespreksonderwerp ineens van school naar relaties. Hij stelt veel vragen aan Lydia: of zij ooit een relatie heeft gehad, of zij er één aan zou durven en hoe zij hier in zou staan.  Hij blijft maar doorvragen, waardoor Lydia zich op een gegeven moment ongemakkelijk voelt. Wanneer ze dit aangeeft, stapt hij over op een ander thema om de spanning te doorbreken: het aanleren van de ‘Lindy Hop’. Een snelle dans uit de jaren ´20 waarbij je losse heupen nodig hebt. Als er een scheutje Amaretto in haar koffie had gezeten, had Lydia het aangedurfd. Maar met haar houterige lichaam voelt ze zich bij deze dans nóg oncomfortabeler dan bij het gesprek. Desondanks wil ze niet onbeleefd overkomen en doet haar uiterste best om de basispasjes onder de knie te krijgen.

Zonder duidelijk plan is Lydia in de kerstvakantie door het hele land getrokken. Tijdens deze reis bracht ze bij zes verschillende vreemden de nacht door. Deze slaapplekken werden als een kettingbrief voor haar uitgezocht: de persoon waar ze verbleef, zorgde weer voor een nieuwe slaapplek. Het ging haar bij deze overnachtingen vooral om het onderlinge contact en het verschil tussen vreemden en bekenden.
Met deze mensen  heeft ze echter de onuitgesproken afspraak gemaakt dat ze na de nacht geen contact meer met elkaar zouden hebben. Een soort van onenightstand, maar dan zonder seks. Hierbij was het ontmoetingsmoment van essentieel belang.

Untitled-5

Untitled-2

Untitled-3
F
ilmstills uit Lydia´s documentaire

 

Uiteindelijk heeft ze acht uur aan beeldmateriaal. Bij het terugkijken komt ze erachter dat de rode draad over relationele zaken gaat, het gaat vooral over liefde, relaties en hoe je met elkaar omgaat.  In de film zie je beelden van de plekken waar ze heeft geslapen en de personen waar ze gesprekken mee gevoerd heeft. De gezichten worden niet getoond, ze blijven onzichtbaar en anoniem. Ook vertelt ze over haar ervaringen en de emoties die ze daarbij voelt. Je weet als kijker niet altijd waar Lydia het precies over heeft. Maar dit zorgt ervoor dat de interpretatie aan de kijker overgelaten wordt.
Naast de film heeft ze tientallen kleine schilderijtjes gemaakt, die eveneens bestaan uit kleine fragmenten. Toch wil ze de film en de schilderijen niet aan elkaar koppelen omdat het daardoor één groot project wordt. Ze vindt het overzichtelijker wanneer de disciplines los van elkaar bestaan, als twee gelijkwaardige projecten. Wel ziet ze een link door de thematiek en manier van werken.

IMG_5104B     IMG_5090B

Wanneer Lydia een bepaald project heeft afgerond, gaat zij hier later nooit mee verder. Ze vindt het fijn om zich bezig te houden met korte processen en projecten die niet perse met elkaar in verbinding staan. Telkens weer verzint ze iets nieuws, zo blijft ze de uitdaging in haar werk opzoeken. Ze wil in de toekomst een project starten waarin ze mee gaat reizen met vrachtwagenchauffeurs.  Deze mensen leven voor langere tijd in een verrijdbaar huis, compleet ingericht met tapijtjes, gordijnen en andere persoonlijke spullen; ver weg van hun geliefden. Lydia wil tijdens deze reis van dichtbij meemaken hoe het is om in een huis op wielen te leven; een zoektocht in een voor haar onbekende wereld.

Tijdens de gesprekken met de onbekende personen is ze aan het denken gezet: hoe denkt zij werkelijk over de liefde? En zou zij ook daadwerkelijk een relatie aan durven gaan? Misschien voelde Lydia zich tijdens het gesprek met de documentairemaker wel ongemakkelijk omdat ze over iets na moest denken waar ze liever niet over had willen mijmeren. Toch geeft Lydia aan dat ze geen andere kijk op de liefde heeft gekregen. ‘Eigenlijk weet ik niet eens of mijn film wel over liefde gaat’. Misschien is dat iets waar nooit iemand achter zal komen.

 

Terug naar boven

Biografie

Naam

Klas

Over de

Website

klik hier

Gerelateerde artikelen - Op de academie