Aldo_omslag
IMG_3843
3..IMG_2418
1____MG_2417
4--IMG_3846kopie
2___IMG_2415
30/11/2016 - Catharina Vergeer

How Far Can You Be?

‘’Hola meyamo America y soy unahi ja de un desaparesido’’ zo klinken de eerste woorden van het afgescheurde briefje tussen de zorgvuldig opgevouwen kleding op tafel. Een schreeuw van wanhoop geldt voor 43 Mexicaanse leraren in spe. De studenten van de docentenschool Ayotzinappa werden opgepakt door de Mexicaanse politie in Iguala, Guerrero Mexico op 26 september 2014. ‘’Naar alle waarschijnlijkheid zijn ze vermoord en verbrand door een drugsbende.’’[i] De zielloze materie die overbleef, heeft na hun overlijden ziel gekregen in Museum Arnhem.

Gedragen textiel belichaamt en ademt hun geleden lijven. Het Mexicaanse verhaal met een staartje over zij die nooit terugkwamen wordt overgedragen door gedragen goed binnen de witte wanden van de museumzaal ‘’opdat hun geschiedenis niet in vergetelheid zal raken’’. Kunstenaar en rondtrekkende verhalenverteller, bij benadering aoidoi, Aldo Esparza Ramos (1986) nam de kloffies mee in zo’n breekbaar plastic tasje en behoedzaam haalde hij één voor één een kledingstuk uit de tas, gaf hun verhaal een stem en vouwde ze met eigen handen. Op tafel liggen de verhalen(de kledingstukken) waarover Aldo in zijn performance ‘How Far Can You Be?’ spreekt. Over het beleefde leven voor de horror begon: soñar, fútbal, trabajo, familia, tauromaquia met een lach én estudio. Maar ook over onmachtige naasten en amor.  Na de woorden namen beeld en muzikale klanken van een film de beschouwers mee en zij klapten. Zij klapten in de witte kubus over de verkoolde verhalen. Klappen in een kubus? Misschien heeft dit een verband met de vrolijke stemming van het feest, de herdenkingsdag Dia de los Muertos… maar laat wat mij betreft de kubus weg. Adem de taal en laat de kleding wapperen in de wind of meevoeren door een ‘’een nabijgelegen rivier’’[ii] waar het verhaal voor veel van de 43 studenten eindigde.

2___IMG_2415     4--IMG_3846kopie
Aldo Esparza Ramos houdt zich voornamelijk bezig met politieke ontwikkelingen die zich in de maatschappij ontwrichten, zoals in zijn geboorteland Mexico. Zijn politieke oriëntatie dringt door tot het huiselijk domein. Bijna realistisch theater: door verdriet geïnfiltreerde, persoonlijke rituelen van afscheid en stilstaan zijn gebracht naar een tweemaal te bezichtigen performance met toegangskaartje voor het museum. Alleen blijven de tranen weg. Het ‘’uitgangspunt voor deze tentoonstelling: hoe verhouden deze kunstenaars zich tot de hedendaagse wereld om hen heen?’’ roept nu vragen op.

‘’Bestaat ‘de’ millennial echt of is het louter een marketingkwestie?’’[iii] Marketingskwestie en martelingskwestie? Bedrijven stimuleren de narcistische idealisten en de tendens van vandaag de dag. Eenzaam is nu. Gemis aan verbeelding, rekbaarheid van- en tijd voor-. Leegte is overvol.

In de tentoonstelling Millenials, waar de performance was en nog voor de tweede keer te bezichtigen zal zijn, wordt de martelingskwestie en van de huidige maatschappij en de generatie na 1980 in beeld bijeen gebracht met o.a.: orgasmes, speeltuinen, bejaarden met robot en vernederende Spaanse lijfstraffen. Maar als een scherpe peper in de romige soep, klapten zij als een boer met kiespijn voor Mexicaanse rampen. #YaMeCanse

1____MG_2417     3..IMG_2418

De volgende performance vindt plaats op de laatste dag van de tentoonstelling Millennials: 29 januari 2017.

Noten

[i] NOS. (2014). Tijdlijn: de Mexicaanse studentenmoorden. opgehaald van URL http://nos.nl/op3/artikel/2003132-tijdlijn-de-mexicaanse-studentenmoorden.html

 

[ii] M. v.d. Water. (2014). Hoe 43 Mexicaanse studenten op lugubere wijze verdwenen. opgehaald van URL http://www.volkskrant.nl/buitenland/hoe-de-43-mexicaanse-studenten-op-lugubere-wijze-verdwenen~a3786367/

 

[iii] Museum Arnhem. (2016). Millennials, Jonge kunstenaars geboren na 1980. opgehaald van URL http://www.museumarnhem.nl/tentoonstellingen/millennials/

Terug naar boven

Biografie

Naam

Klas

Over de

Website

klik hier

Gerelateerde artikelen - Uncategorized