13549128_10208046515253826_636585046_o
DSC_0678
DSC_0665
img_2021
img_2018
DSC_0678
DSC_0674
DSC_0667
DSC_0665
03/07/2016 - Annerie Holtland

‘Ik ga kunst maken en schrijven, hoe ik geld ga verdienen weet ik nog niet’

Na vier jaar boetseren, schilderen, fotograferen, filosoferen en doceren zit het erop. De afstudeerders hebben bijna hun diploma in handen en zijn klaar voor de eerste stappen in de grote onbekende (kunst)wereld. Wij spreken met verschillende afstudeerders om terug te blikken en vooruit te kijken. Vandaag: Merel van der VeldeDSC_0674

Terwijl ik door de gangen langs de ateliers van de afstudeerders loop, zie ik ze hier en daar al hangen: de goudkleurige isolatiedekens. Deze iconische dekens maken onderdeel uit van het afstudeerwerk van Merel van der Velde.

Hoe kijk je terug op jouw studietijd op ArtEZ?

‘Voordat ik aan deze opleiding begon, heb ik een jaar Autonome Kunst gestudeerd in Breda. Daar voelde ik te weinig ruimte om bezig te zijn met de buitenwereld, ik zat als het ware opgesloten in mijn atelier. Ik heb gemerkt dat binnen DBKV veel meer ruimte is voor het communicatieve aspect van kunst.  Ik ben er van overtuigd dat een succesvol kunstenaar theoretisch goed onderlegd is en in staat is te communiceren over zijn of haar werk. Deze vaardigheden  komen bij DBKV veel meer tot hun recht. Mijn eerste studiekeuze was een gevoelsbeslissing; ik hield van tekenen dus ik ging naar de kunstacademie. Mijn keuze voor DBKV was meer een bewuste keuze . Tijdens mijn studiekeuzeperiode na Autonome Kunst gaf iemand mij het advies om bezig te gaan met kunst en mensen. Deze simplistische, enigszins banale uitspraak leef ik tot op de dag van vandaag na. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn afstudeerstage bij de redactie van het kunsttijdschrift Mister Motley gelopen. Ook al sta je tijdens zo’n stage niet voor de klas, toch ben je in overdrachtelijke zin nog steeds actief bezig met mensen laten zien hoe mooi en bijzonder kunst kan zijn.’

 In hoeverre geeft jouw beeldend werk een beeld weer van jou als persoon?DSC_0678
Merel pakt er een stapel schetsboekjes bij, allen identiek in formaat, gevuld met tekeningen en tekst. ‘Als ik nu terugblader dan merk ik dat ik in de loop van deze studie echt mijn onderwerp heb gevonden. Langzamerhand ben ik toegegroeid naar mijn afstudeerthema.  Laatst bladerde ik er doorheen en viel mijn oog op het woord isolatie, daar was ik toen al mee bezig. In het eerste jaar heb ik een portrettenserie gemaakt over het onderwerp ‘rust’. Hierin fotografeerde ik het silhouet  van een huisgenoot voor een raam. Door het raam zag je alle ramen van het gebouw aan de overzijde. Dit portret verbeeldt het individu dat vanuit zichzelf naar de rest van de wereld kijkt. Op een gegeven moment ging het mij steeds vaker opvallen dat wanneer je door de stad loop niemand notie van elkaar neemt.  Deze gewaarwordingen zijn langzamerhand geëvolueerd naar het kernbegrip van mijn afstuderen: individualisme.  In mijn schetsboekjes kwam ik de uitspraak one less is one more tegen. Deze woorden schreef ik op na het zien van een documentaire over euthanasie. In deze documentaire wordt een jonge vrouw gevolgd in de aanloop naar haar zelfgekozen levenseinde.  Het steekt mij dat ik diep onder de indruk ben van het verhaal van deze jonge vrouw, maar dat de vele doden op het nieuws mij niks meer doen. One less is one more; als er eentje meer dood gaat is er  eentje minder die leeft. Maar het raakt ons niet meer wanneer zij gereduceerd worden tot aantallen in het achtuurjournaal.’
DSC_0667

De goudkleurige isolatiedekens zie je tegenwoordig veel terug in het nieuws. Bootvluchtelingen worden er mee ingepakt bij aankomst aan land. Het dunne laagje folie is het enige wat hen op dat moment tegen de woeste wereld beschermt. De kleur goud, die ons doet denken aan rijkdom en welvaart, benadrukt op ironische wijze de situatie waarin de vluchteling verkeert. ‘De woorden ‘schiet een beetje op met je leed’ heb ik uitgesneden in een isolatiedeken. ‘Deze uitspraak is afkomstig uit een verhaal waarin een voorbijganger een vrouw ziet vallen op het station, niemand die haar helpt. De ‘barmhartige Samaritaan’ denkt aan de vergadering waar ze al te laat voor is maar besluit met lichte tegenzin toch te helpen. Door haar hoofd gaat de gedachte ‘schiet een beetje op met je leed’. Ondanks dat ze hielp, was ze, tot haar verbazing, toch meer met haar eigen wereldje bezig. Zoals Theo Maassen het uitdrukt: het is erg dat er kinderen doodgaan in Afrika, maar het is veel erger als je met je droge sok in een natte plas in de badkamer gaat staan.

Uit de schetsboekjes wordt duidelijk dat Merel graag tekstueel te werk gaat. ‘Op een gegeven moment kom je achter de waarde van het verzamelen, vastleggen en bewaren. Sinds dag één zat er al een boekje in mijn tas. Op een gegeven moment besluit je de inhoud te gaan delen, vanaf dan kan het zijn vorm gaan krijgen. De citaten in mijn afstudeerwerk zijn afkomstig uit één van de boekjes.’

‘In mijn werk ben ik veel bezig met engagement. Ik verdiep mij in maatschappelijke thema’s en maak vaker werk over andere mensen dan over mijzelf. Wanneer ik over straat loop en een samenleving vol geïsoleerde individuen zie, dan voel ik mijzelf blijkbaar ook geïsoleerd. Indirect zegt mijn werk veel over mijzelf, maar dat is natuurlijk bij iedere kunstenaar het geval’

img_2018

©Merel van der Velde

img_2021

©Merel van der Velde

13549128_10208046515253826_636585046_o

©Merel van der Velde

Hoe zie je jouw toekomst voor je?
‘Heel kort door de bocht:  ik ga kunst maken en schrijven, hoe ik geld ga verdienen weet ik nog niet.  Dat is eigenlijk wat het is, als zelfstandig kunstenaar aan de slag, actief een nieuw atelier zoeken en bij Mister Motley blijven schrijven. Tijdens mijn stage heb ik veel kunstenaars gesproken. Door deze gesprekken heb ik ontdekt hoe hard de echte kunstenaarspraktijk is, je moet altijd blijven strijden voor je eigen plek. Ik ben bereid deze grote spannende uitdaging aan te gaan. Mijn stagebegeleider vertelde mij dat het neerkomt op ‘mooie dingen doen met leuke mensen’.

 

 

Bekijk het werk van Merel en de andere studenten

tijdens de ArtEZ Finals 2016

29 juni – 3 Juli

Onderlangs 9, Arnhem

Terug naar boven

Biografie

Naam

Klas

Over de

Website

klik hier

Gerelateerde artikelen - Inspiratie