IMG_4398(2)
IMG_4464(2)
IMG_4454(2)
IMG_4437(3)
IMG_4435(2)
IMG_4427(2)
11281779_963891640322150_113837985_n
11258561_963891423655505_677889340_n
16/05/2015 - Renee Appelmans

Karakters in potjes

Stipt om 20:00 uur sta ik op de stoep voor de DBKV ateliers. Eenmaal boven gekomen krijg ik meteen een jurk aangereikt. Ik trek het lange gewaad aan en voel me net een Griekse godin. Al sinds een uurtje voel ik zenuwen in mijn buik rondzweven. Want het deelnemen aan een performance doe je ook niet elke dag.
Ik slenter op mijn blote voeten naar het dak en geniet even van de ondergaande zon. Na wat geklungel met de twee camera’s is het tijd om te oefenen met het naakte doek. Dit gebeurt met de drie andere ‘Griekse godinnen’ die het volgens mij net zo spannend vinden als ik. Tijdens het oefenen bevraag ik mezelf wat ik eigenlijk in godsnaam aan het doen ben.
Het moment is eindelijk aangebroken waarbij er dit keer geen onzichtbaar pigment, maar 5 kilo zuivere ultramarijn de lucht in gegooid zal worden. Tijdens het aftellen hoop ik voor een milliseconde dat de wind niet mijn kant op staat. Maar het is al te laat. De godin aan mijn rechterzijde en ik krijgen ieder een fluwelen deken van ultramarijn pigment over ons heen. Het is hierdoor moeilijk om een paar secondes verplicht stil te blijven. Na onze bevrijding kijk ik naar de verstrooide rondgezaaide kleur dat om ons heen ligt. Het is zo maagdelijk en verfijnd dat je niet goed je belevenis ervan kunt bevatten.
11281779_963891640322150_113837985_n

11258561_963891423655505_677889340_n

De performance Ode aan Ultramarijn is de fysieke verschijning van Esmee’s onderzoek naar kleur en materiaal. Haar studie in de vorm van performances en schilderkunst zorgt ervoor dat ze pigmenten goed leert kennen. Je zou deze pigmenten menselijke eigenschappen toe kunnen dichten. Aan de buitenkant kan een pigment heel aantrekkelijk ogen, maar vervolgens ontzettend inhoudloos zijn. Neem nou Ultramarijn. Een prachtige vrouw om te zien. Maar als je haar beter leert kennen is ze ontzettend transparant en niet lichtecht. Niet aan beginnen dus.

IMG_4427(2)    IMG_4435(2)
Het is belangrijk dat je jezelf nederig opstelt ten opzichte van deze karakters in potjes. Je voelt aan wanneer je ze kunt regisseren en wanneer ze voor zichzelf moeten spreken. Af en toe hebben ze wat vrijheid nodig. Dan mogen de teugels wat losser gelaten worden. Dit vraagt natuurlijk wel veel van jezelf, omdat je nooit kunt weten hoe het zal lopen. Maar de karakters weten je vaak te verbazen met hun eigenschappen.

‘Een intensieve omgang met materialen levert voor mij zoveel op dat de behoefte aan een vooraf opgelegd idee voor mij zijn aantrekkelijkheid verliest. Materiaal wordt al bijna een doel op zichzelf. De stralingskracht van zelfgemaakte temperaverf maakt het voor mij minder interessant om er iets anders mee uit te drukken. Het schijnt genoeg te hebben aan zijn pure verschijningsvorm, aan de kleurkracht van de pigmenten en de helderheid van het bindmiddel.’

Het is van belang dat je de tijd neemt om de pigmenten beter te leren kennen. Uiteindelijk kun je met wat geluk een relatie met ze opbouwen.

Ik laat Esmee alleen omdat ze haar derde date heeft met Groene Aarde. Hij oogt als een erg saai pigment, maar schijn bedriegt! Eigenlijk is hij stabiel en tolereert en versterkt hij andere pigmenten. Volgens mij gaat het wel wat worden tussen die twee.

IMG_4437(3)

IMG_4454(2)

IMG_4464(2)

Terug naar boven

Biografie

Naam

Klas

Over de

Website

klik hier

Gerelateerde artikelen - Op de academie