17190354_415613078774276_7112236919547634596_n
15/03/2017 - Lieneke Hulshof

Lijst2032.nl KIES KUNST

Studenten Master kunsteducatie van de ‘Amsterdamse Hogeschool voor de kunsten’ buigen zich over de vraag ‘Waarom blijft het zo moeilijk om de waarde van kunst en kunsteducatie een structurele en betekenisvolle positie in de samenleving te geven?’ Zij voeren een ludieke actie om aandacht te vragen voor het toekomstige kunst- en cultuur-onderwijs. Zo vlak voor de nationale verkiezingen begon de aftrap met het verspreiden van alternatieve verkiezingsposters met de studenten zelf als kandidaten, en vooral als ambassadeurs van kunst- en cultuureducatie. Deze activiteiten zullen de komende maanden een vervolg krijgen in de vorm van een symposium, publicatie en een debat avond georganiseerd door deze studenten van de Master Kunsteducatie. Het jaartal 2032 zal als stip op de horizon richting geven in deze discussie, waarbij we streven dat kunst en cultuur een prominentere rol in het onderwijs en de maatschappij verdient.

1 – Annelies den Boon
Kunst is nodig, niet alleen maar een laagje vernis, maar fundering en betekenisgeving bij het vormgeven van de toekomst. Geen innovatie zonder creativiteit!

02 – Neelke Jacobs
Pietjes knutselen is zó 2016. Zorg voor meer kunstexpertise op de basisschool. Want een hapklare knutselopdracht, van zwarte piet tot Piet Zwart, is géén kunsteducatie.

03 – Wieke Teselink
Kunst kan wrijven, moeilijk zijn en verrassen. Breng discussie, verwondering, en verbazing in de klas door hedendaagse kunst. Geen lesprogramma zonder scherpe, aantrekkelijke of controversiële voorbeelden uit de kunstwereld. Laat het kunstonderwijs een vrijplaats zijn waar Sayen, Joost, Anna en Said hun eigen creatieve ideeën kwijt kunnen en kunnen ontwikkelen. Een plek waar de docent zijn leerlingen kent.

04 – Door Heijne
We leven in een wereld waar mensen steeds sneller van baan wisselen, waar steeds vaker als zzp ’er wordt gewerkt en in een wereld waar het werkveld constant in verandering is door de digitalisering en globalisering. Om leerlingen klaar te maken voor deze wereld is het van belang dat ze leren creatief en innovatief denken, dat ze zich leren aanpassen aan de situatie en zelfvertrouwen opbouwen. Deze kwaliteiten worden gestimuleerd door kunstvakken. Daarom pleit ik voor meer kunsteducatie in het voorgezet onderwijs ter voorbereiding op de toekomst.

Op deze website vind je de statements aangaande kunst en kunsteducatie.
Klik hier voor de Facebook:
Voor meer informatie: Madelinde Hageman – 0621910238 – madelinde.hageman@student.ahk.nl

Terug naar boven

Biografie

Naam

Klas

Over de

Website

klik hier

Gerelateerde artikelen - Uncategorized