150715_863233390387976_4894137344889592860_n
04/05/2016 - Catharina Vergeer

Verstilde, vervulde stad

Is Arnhem de stad die ik mijn thuis ga noemen? Een stad waar bewijzen geen rol speelt, maar bereizen. De fietstrappers maken deuken in wisselende wegen die kalmeren; stijgende lijnen stoppen het haastige. Met een blik op het laagstaande nazomer-licht dat strijkt over huis, dal en de verweven sporen; betoverende pracht laat geen ruimte tot elders.

‘Deze film is een registratie van een performance van de Chinese kunstenaar Cai Guo-Giang, die hij op 18 december 1994 laat uitvoeren, vlakbij het museum op De Hoge Veluwe. Met behulp van een 3,5 kilometer lange lont, die in de vorm van een pijl is uitgelegd, laat hij kruitballen ontploffen. Het kruit is bevestigd in de wortelstronken van bomen, die ondersteboven, dus met de kruin in de grond, zijn herplant, als symbolen van het stopzetten van de tijd.[i] Balans tussen een eeuwig en bewegend universum lijkt Cai-Guo-Giang te vinden op De Hoge Veluwe, een bijna grenzeloos, wereldwijd centrum van kunst, natuur en architectuur. Een plek volgens Google Maps op 26 minuten fietsen van Arnhem en een centrum van kunst waarvan Hélène Kröller-Müller haar levenswerk heeft gemaakt: 11.500 kunstwerken met de grote K heeft ze in 15 jaar verzameld. Daarmee is de Kröller-Müller collectie een van de grootste privécollecties van de 20ste eeuw. Arnhem, met haar rijke geschiedenis en trolleybussen wordt een internationale trekpleister. De Arnhem Mode Biënnale, waar de Nederlandse mode een internationaal centraalpunt lijkt; Piet Paris: ‘Mode is meer dan kleding op een pop of gedragen door een model. Mode kent ontelbare verschijningsvormen.’ Arnhem verschijnt futuristisch in het wereldbeeld. Nederlandse mode die tot 2013 in de Arnhem Mode Biënnale werd gerepresenteerd, blijft gerepresenteerd door o.a. Viktor & Rolf en Iris van Herpen, beide gevormd in Arnhem waar ArtEZ de bloeiplek is van hedendaagse kunst in de breedste zin van het woord, waar lijnen van theater, muziek en dans met oneindig veel design en beeldende kunst vervloeien; verschillende disciplines die elkaar ontmoeten in het aspect onderzoek.

Onderzoek, experiment en verdieping lijkt eeuwenlang een voorwaarde te zijn voor kunstenaars en Arnhem, a highly experimental and agile profile; a quite funky space for research, a ‘temporary art commune’[ii], biedt de sleutel tot leven. Onderzoek en verdieping is een vereiste tot het vinden van een sleutel die leidt tot het levendige ondergrondse.

Het ondergrondse dat als de melkweg is; altijd daar, maar wisselend aanwezig.

Je kunt in de wei uit een melkweg van wit

één takje fluitekruid plukken om thuis

in een vaasje te zetten’[iii]

Pracht en praal verstillen voort in grootse en een van de grootste collecties moderne en hedendaagse kunst; de Rijnoevers vormen een toonbeeld. ‘Kunst kijken in één van de mooist gelegen museumgebouwen van Nederland. Dát kan in Museum Arnhem.’[iv] Dit diep geworteld thema speelt een grote rol; een buitenstaander voelt zich niet lang buiten en samenleven wordt de realiteit ‘Kunst & Samenleving’. Een samenleving voor Arnhemmers wordt door Arnhemmers verbreed ‘De mogelijkheden voor de Duitse markt worden onderzocht.’[v] Grenzen vervagen in Arnhem; stad met wereldse mogelijkheden op ieder schaalniveau; een kinderdirecteur in het museum waar jongeren eigen werk exposeren.

De vervulde stad, tezelfdertijd vol van leegte. De zelfstandigheid en het doorzettingsvermogen van studenten wordt getest waar zij kastelen neerzetten in luchtledige ruimtes; scheppende kracht naar ‘internationale maatstaven van erkend hoge kwaliteit’.[vi] ‘De onzichtbare wereldstad Arnhem:

‘Ernaar kijken, het weefsel voelen,


zelf in de draden gaan, het merg, de hersenen,

een leven op steeds kleiner schaal. Dit beitelen –


gaat de tijd langzamer als je de seconden hoort?’[vii]


[i]
Kröller-Müller Museum. (2016). Mediakunst uit de collectie van het Kröller-Müller Museum. 

[ii] DAI. (2014). About us. opgehaald van URL http://dutchartinstitute.eu/program/about

[iii] de Coninck, H. (1991). Melkweg. Enkelvoud: gedichten. (p.51). Amsterdam: De Arbeiderspers.

[iv] Museum Arnhem. (2016). Museum Arnhem. opgehaald van URL http://www.museumarnhem.nl/#museum-arnhem
[v] Museum Arnhem. (2015). Vergezicht Museum Arnhem, Toekomstvisie.
[vi] ArtEZ. (2016). Wie zijn wij? opgehaald van URL https://www.artez.nl/artez-hogeschool-voor-de-kunsten
[vii] van Rossum, R. (2012). Het weefsel voelen. Sakasegawa. Dordrecht: Uitgeverij Liverse.

Terug naar boven

Biografie

Naam

Klas

Over de

Website

klik hier

Gerelateerde artikelen - Uncategorized